تاریخ: ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۳
1

حق ثبت مهریه یا مالیات مهریه؟

مدیر کل روابط عمومی سازمان امور مالیاتی امروز در شبکه های اجتماعی موضوع مالیات مهریه را شایعه خواند و گفت: یک دروغ دیگر برای تشویش اذهان عمومی! مهریه به موجب ماده ۱۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم معاف از مالیات است.



موضوع مالیات مهریه چیست؟

براساس اقدامات مجلس سازدهم در مورد اصلاح قانون مهریه و با هدف حبس زدایی از مهریه، طرحی از سوی نمایندگان در حال بررسی است که براساس آن مردها دیگر به دلیل مهریه حبس نمی‌شوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طی کردن مراحل دادرسی نیستند.

براساس یکی از مفاد این طرح که ناظر بر جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین است، برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه «حق ثبت» در نظر گرفته‌ شده است.

بر این اساس، مهریه تا سقف ۱۴ سکه شامل پرداخت «حق ثبت» نمی‌شود اما مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها، مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه ۲ درصد قیمت سکه‌ها و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا ۱۵ درصد قیمت سکه‌ها مشمول پرداخت حق ثبت می‌شود.

این موضوع که در رسانه ها از آن به عنوان مالیات مهریه نام برده شد، اینک از سوی سازمان امور مالیاتی تکذیب شده است اما در این تکذیبیه مشخص نشده است که دریافت مالیات از حق ثبت دفاتر ازدواج به چه صورت است. حق ثبت، مبلغی است که توسط دفاتر اسناد دریافت می شود.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اخیرا اعلام کرد که در صورت اصلاح قانون مهریه ۳۵ هزار مرد که به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان هستند، آزاد می شوند.