تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
1

فریز تخمک دختر مجرد به اذن پدر نیاز ندارد

در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، رییس فراکسیون زنان مجلس از ارایه تسهیلات برای فریز تخمک دختران مجرد خبرداد. پشتوانه این موضوع نگرانی ها از افزایش سن ازدواج و کاهش زاد و ولد بود. اما آنچه در عمل اتفاق افتاد این بود که بسیاری از متقضیان در مراکز درمانی با مانعی به نام اذن پدر برای این کار مواجه شدند. 



فاطمه قاسم پور رییس فراکسیون زنان مجلس در این زمینه می گوید: مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه مربوط به پوشش بیمه‌ای این خدمات درمانی است و اینکه گفته شود دختران برای این کار نیاز به اجازه پدر دارند، پایه قانونی ندارد.

وی گفت: همچنین طبق صحبتی که با برخی مسئولان مربوطه در مراکز مرتبط داشتم، رویه این مجموعه‌ها هم این‌گونه نیست و دخترانی که به سن قانونی رسیده‌اند صرفا با امضای برگه رضایت توسط خودشان، می‌توانند اقدام به این امر کنند.

اما دکتر علی صادقی تبار رییس یکی از مراکز درمان ناباروری در این زمینه می گوید: گرچه به طور کلی فرایند درمان ناباروری با رعایت اصل محرمانگی انجام می‌شود ولی اگر دختر خانمی که دوشیزه  است بخواهد اقدام به فریز تخمک کند باید با اذن پدر این کار را انجام دهد. از طرفی حتی اگر خانمی بخواهد جراحی مرتبط با اندام‌های تولید مثل انجام دهد بر اساس قوانین موجود، همسرش باید رضایت دهد.

در حال حاضر هزینه فریز تخمک در مراکز دولتی، نیمه دولتی و خصوصی از ۷ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است و شامل خدمات بیمه نیز نمی شود اما قاسم پور ابراز امیدواری کرده بود که با نهایی شدن برنامه توسعه، خدمات روشهای جایگزین باروری و از جمله فریز کردن تخمک تحت پوشش بیمه قرار گیرند.