تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
3

تفکیک جنسیتی کتب درسی یا برنامه درسی حساس به جنسیت؟

طی روزهای اخیر موضوعی با عنوان تفکیک جنسیتی کتب درسی به بحث داغ شبکه های اجتماعی تبدیل شد و سرآغاز آن اظهارات وزیر آموزش پرورش بود که گفت: کتب درسی باید متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت شود.



پس از بالا گرفتن اظهار نظرهای رسانه ای علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در گفت و گو با ایسنا سعی کرده است که تصویر دقیق تری از این موضوع ارایه داده است که مهمترین محورهای آن در ادامه آمده است:

* عرفی شخصیت‌های زنان در کتب درسی
برایمان مهم است اگر در کتب درسی به معرفی شخصیت‌ها می‌پردازیم، شخصیت‌های زنان را هم معرفی کنیم تا دختران هم احساس کنند در این فضا می توانند تلاش کنند. این اقدامات ناظر به توجه به هویت جنسیتی دختران است. این اقدام در حال حاضر شروع نشده است، از قبل شروع شده و یکی از رویکردهای کلی برنامه‌ها در این چند ساله بوده است.

* توزیع متوازن رنگ‌ها و تصاویر در کتبی نظیر ریاضی
در کتابی نظیر ریاضی برای ما مهم آن است که دانش آموز دختر هم وقتی کتاب را می بیند احساس کند کتاب ریاضی برای خود او است. اینگونه نباشد که همه تصاویر کتاب ریاضی پسرانه باشد. این موضوع واقعا برای ما مهم است. بنابراین یکی از ابعاد توجه به هویت جنسیتی دختران توزیع متوازن رنگ‌ها و تصاویر و تصویرپردازی‌ها است که برای هر دو جنس، هم دختر و هم پسر شوق آفرین باشد.

* تغییرات ناظر به احکام شرعی دختران و پسران
در کتب دینی احکام دینی را آموزش می‌دهیم، چون سن تکلیف دختران زودتر از پسران است باید محتوایی را برای آنها در کتب درسی‌شان نظر گرفته باشیم. بخشی از این امر به آموزش‌های احکام باز می‌گردد.

*برنامه درسی حساس به جنسیت
برنامه درسی حساس به جنسیت به این معناست که تعادل و توازن خوبی در محتواها برقرار شود تا هم دختر و هم پسران محتوای مناسب خود را ببینند و حس کند کتاب برای خود او است. این به این معنا نیست که لزوما تفکیک جنسیتی رخ می دهد. این یکی از هفت الی ۱۰ ملاحظه‌ای است که در برنامه‌ریزی درسی مدنظر ما است. اینگونه نیست که تصور کنید در حال حاضر ما برای این تغییرات کار خاص و ویژه‌ای انجام دهیم، نه اینگونه نیست بلکه این یکی از ملاحظاتی است که برنامه درسی به ما تکلیف شده است. این یک مساله علمی و تربیتی است.

برچسب های :