تاریخ: ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
1

وقتی ثبت احوال معاون امور زنان رییس جمهوری را بازی می دهد

خزعلی و سردرگمی درج نام مادر در کارت ملی

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری طی ۵ روز ۳ اظهار نظر متفاوت درباره درج نام مادر در کارت ملی بیان کرد، تازه ترین گفته های وی شائبه بازی خوردن او از سازمان ثبت احوال را تشدید می کند.



وی در تازه ترین اظهار نظر خود در این زمینه در شبکه ایکس (توییتر) نوشت: «بانوان در مورد کارت ملی مطالبه‌ای جز ذکر نام مادر در کنار نام پدر مشابه آنچه در شناسنامه وجود دارد، نداشتند و ما هم بر مبنای جایگاه حقوقی خود مطالبه آنها را تا رسیدن به کمیسیون اصلی پیگیری کردیم.

همانطور که ذکر کردم، در کمیسیون مطرح شد که با توجه به برنامه‌ای که برای تغییر کارت ملی وجود دارد و هیچ اسمی در کارتهای آتی نخواهد آمد، این پیشنهاد باید از دستور خارج شود؛ جلسات کمیسیون ضبط شده است و لذا در پاسخ خبرنگار، گزارش مراحل بررسی این درخواست و نتیجه را ارائه کردم.

اگر مسئولان محترم ثبت احوال در جلسه کمیسیون مذکور این سخن را بدون پشتوانه و برای از دستور خارج کردن پیشنهاد مطرح کرده‌اند، اکنون که آن را نفی می‌کنند، باید درخواست بانوان مبنی بر آوردن اسم مادر در کنار اسم پدر، مجدد به جریان افتد.»

این موضعگیری خزعلی در واکنش به تازه ترین اظهارات افشین خاکباز معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور بود که گفت: نام پدر از روی کارت های هوشمند ملی حذف نمی شود.

اظهارات خاکباز هم در واقع پاسخی به سخنان خزعلی درباره حذف نام پدر از کارت ملی بود که گفت: طبق گفته مسئولین ثبت احوال، اطلاعات شخصی فرد از جمله اسم پدر و مادر در ظاهر کارت‌های جدید حذف می‌شود؛ اما توسط بارکدی که روی کارت قرار داده شده مشخصات شناسنامه‌ای، از جمله اسم پدر و مادر قابل رویت است.

به نظر می رسد رسانه ای شدن مناقشه بر سر درج نام مادر در کارت ملی بیش از آنکه یک خواسته از سوی معاونت زنان ریاست جمهوری دولت سیزدهم باشد، اظهار نظری ناشی از حس بازی داده شدن از سوی سازمان احوال است.

 

 

برچسب های :