تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
5

افسردگی چیست و چه تاثیری بر دمای بدن دارد؟

کلمه افسردگی را بارها شنیده ایم اما سوال مهم این است که افسردگی چیست؟ آیا هر نوع بی میلی روحی و یا رخوت می تواند نشانه افسردگی باشد؟ اثرات جسمی افسردگی چگونه است؟ 



روانشناسان می گویند شامل افسردگی نوعی از بی‌حوصلگی، بی‌علاقگی و بی‌میلی روانی است که می‌تواند بر افکار، احساسات و تندرستی فرد تأثیر می گذارد.

حال، تازه ترین یافته های دانشمندان نشان می دهد که افسردگی می تواند بر دمای بدن فرد مبتلا تاثیر داشته باشد. در این تحقیق که از سوی پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا و بر روی ۲۰ هزار نفر از ۱۰۶ کشور جهان انجام شد نشان داد که با افزایش حالات افسردگی، دمای بدن فرد مبتلا افزایش می‌یابد.

در این تحقیق همچنین مشخص شد افرادی که دمای بدنشان در یک دوره ۲۴ ساعته ثابت می‌ماند نیز در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

تفاوت افسردگی در زنان و مردان

تا چندی پیش افسردگی عمدتا یک بیماری زنانه تلقی می شد چون مردان عمدتا نسبت به نشانه های این بیماری بی تفاوت بودند و یا آن را غیر مهم تلقی می کردند اما تحقیقات نشان داد که گرچه علایم این بیماری روحی در هر دو جنس یکسان است اما مردان نشانه های این بیماری را به شکل متفاوتی نشان می‌دهند.

گرچه رایج‌ترین نشانه های افسردگی عبارتند از عدم علاقه یا از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش معمولی، خستگی زیاد، تغییر در اشتها، اختلال در خواب و بی تفاوتی و مسائل اطراف اما افسردگی در زنان بیشتر باعث بروز احساس ناراحتی و کم ارزشی می‌شود و در مردان باعث انزوا، تحریک پذیری عصبی و رفتار‌های خشونت آمیز شود.