تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۵۵
2

درج شروط ۱۲ گانه ضمن عقد در سند تک برگ ازدواج ممکن شد

با گذشت یکماه از اجرای طرح، درج شروط ۱۲ گانه ضمن عقد در سند تک برگ ازدواج با گذشت یک ماه از اجرای این طرح ممکن شد.



سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این زمینه گفت: طی مدت یکماهی که از آغاز این طرح می گذرد به دلیل درج نشدن شروط ضمن عقد در نسخه الکترونیکی برای بسیاری از افراد مشکلاتی بوجود آمده بود که در نسخه جدید سامانه ثبت الکترونیکی ازدواج این مشکل برطرف شده است.

شروط ۱۲ گانه معروف به شروط ازدواج به شرایطی در ابعاد حقوقی، مالی، خانوادگی و اجتماعی اشاره دارد که تمام یا بخشی از آن بین دو طرف توافق و در عقدرنامه قید می شود.

این شروط ضمن عقد عبارتند از:
شرط توافق دو طرف برای ازدواج
تعیین مهریه
تعهدات مالی دو طرف
رعایت قوانین مربوط به ازدواج و خانواده
تقسیم اموال در صورت طلاق
حقوق و تعهدات فرزندان
تعیین مسکن
عدم رابطه جنسی با سایر افراد
خروج از کشور
اختصاص وقت مشخص برای خانواده
نحوه حضانت فرزندان
تعهدات و شرایط متفاوت مانند شرایط مربوط به سلامتی، پشتیبانی در بیماری و….

صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این زمینه گفت: در زمان راه اندازی سامانه ثبت الکترونیکی ازدواج در ابتدا گفته شده بود ضرورتی ندارد شروط ضمن عقد در این سند بیاید و باید اشخاص به دفترخانه مراجعه می کردند و بعضا مشکلاتی در چاپ این شروط به وجود آمده بود؛ لذا مقرر شد که در نسخه جدید سامانه، شروط ضمن عقد هم در اسناد الکترونیکی گنجانده شود.

به گفته وی از دوم آیان ماه جاری که این طرح به اجرا درآمده ۵۷ هزار و ۶۱۶ فقره سند الکترونیکی ازدواج صادر شده و مشخص نیست چه تعدادی از این زوجین بابت ایندرج شروط ضمن عقد در سند ازدواج خود دچار مشکل شده اند.

از آبان ۱۴۰۲، سند ازدواج به صورت تک برگ و در اندازه A۴ به همراه کد شناسه یکتا به زوجین تحویل داده می‌شود. هریک از زوجین می‌تواند با استفاده از کد ملی و شناسه یکتایدرج شده در سند، به سامانه «ثبت من» مراجعه و به اطلاعات قباله ازدواج خود دسترسی پیدا کند.

برچسب های :