تاریخ: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
3

کیفیت اسپرم و تخمک با افزایش سن کاهش می یابد، فریز کنید

دکتر احمد وثوق عضو هیات‌علمی پژوهشگاه رویان می گوید: کیفیت اسپرم و تخمک با افزایش سن کاهش می یابد افرادی که به هر دلیلی در حال حاضر امکان فرزندآوری ندارند بهتر است از فریز تخمک و فریز اسپرم به عنوان راه حل جایگزین استفاده کنند. وی افزود: بالارفتن سن ازدواج، افزایش فاصله میان زمان ازدواج و […]



دکتر احمد وثوق عضو هیات‌علمی پژوهشگاه رویان می گوید: کیفیت اسپرم و تخمک با افزایش سن کاهش می یابد افرادی که به هر دلیلی در حال حاضر امکان فرزندآوری ندارند بهتر است از فریز تخمک و فریز اسپرم به عنوان راه حل جایگزین استفاده کنند.

وی افزود: بالارفتن سن ازدواج، افزایش فاصله میان زمان ازدواج و فرزندآوری، بروز برخی بیماری‌ها و شرایط خاص برخی از زوج‌ها مانند تحصیل، می‌تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد اما این افراد با حفظ باروری خود به صورت آزمایشگاهی می‌توانند در زمینه ناباروری نگرانی نداشته باشند.

دکتر وثوق در گفتگو با ایسنا افزود: فریز تخخمک و فریز اسپرم برای دو گروه افراد مناسب است. زنانی که به محدوده ۳۵ سالگی رسیده اند و تصور می‌کنند که سن فرزندآوری آنها به خطر افتاده است، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

همچنین این روش برای مردانی که تمایل دارند کیفیت اسپرم خود را حفظ کنند نیز مناسب است زیرا گرچه مردان در تمام سنین زندگی از قدرت باروری برخوردار هستند، اما کیفیت اسپرم با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد.

دکتر وثوق افزود: این افراد نیز با مراجعه به پژوهشگاه رویان می‌توانند نسبت به حفظ اسپرم در بانک این پژوهشگاه اقدام کنند.

گرچه به دلیل نگرانی های ناشی از بالا رفتن سن ازدواج، قانونگزاران تسهیلاتی را برای فریز تخمک در نظر گرفته اند اما برخی مراکز ناباروری اجرای فریز تخمک دختران را منوط به اذن پدر می دانند و از انجام آن خودداری می کنند.

این در حالی است که فاطمه قاسم پور رییس فراکسیون زنان مجلس یازدهم می گوید که مصوبه مجلس در برنامه هفتم توسعه مربوط به پوشش بیمه‌ای این خدمات درمانی است و اینکه گفته شود دختران برای این کار نیاز به اجازه پدر دارند، پایه قانونی ندارد.