تاریخ: ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
1

محسن برهانی: در زمان دستگیری بابت حجاب درگیر نشوید

محسن برهانی حقوقدان و وکیل دادگستری نسبت به درگیری زنان با پلیس هنگام دستگیری به دلیل رعایت نکردن حجاب هشدار داد. 



محسن برهانی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: خانم هایی که حجاب را رعایت نمی کنند در زمان دستگیری به هیچ وجه نباید با مامور درگیر شومد چرا که ممکن است عناوین اتهامی سنگینی چون تمرد، توهین و برهم زدن نظم متوجه ایشان گردد.

وی افزود: ای بسا درخصوص اصل اتهام، مساله ای متوجه آنها نگردد اما در خصوص حواشی دستگیری با گزارش های ضابطین گرفتار گردند.

نیروی انتظامی پیش از این از طی اطلاعیه ای اعلام کرد که از ۲۵ فروردین ماه برخورد با ناقضان قانون حجاب و عفاف آغاز می شود.

مجازات تمرد از پلیس در ماده ۶۰۷ قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. بر اساس این ماده ” هر گونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مامورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید ، تمرد محسوب می‌شود و‌ مجازات آن به شرح ذیل است :

۱ – هر گاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از شش ماه تا دو سال ؛

۲ – هر گاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه برد، حبس از یک تا سه سال ؛

۳ – در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال ؛

بر اساس تبصره این ماده ، اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود ، به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد . یعنی از آن جهت که تمرد از ماموران پلیس معمولا با جرم ضرب و جرح پلیس یا شتم و توهین به پلیس همراه است ، هر دو مجازات به طور همزمان قابل اعمال است

علاوه بر این براساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی هر کس به ماموران پلیس در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید ، به سه تا شش ماه حبس و یا تا ۷۴ ضربه شلاق و یا به پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.