تاریخ: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱
5

چگونه درباره نخستین قاعدگی دختران نوجوان توضیح دهیم؟

توضیح دادن درباره اولین قاعدگی دختران نوجوان از مهمترین وظایف مادر و یا سایر زنان خانواده محسوب می شود و نحوه برخورد یا این موضوع در شکل دهی تصور دختر نوجوان نسبت به این موضوع مهم است.



متخصصان می گویند که دختران در سن بلوغ به دو توضیح نیاز دارند. نخست، جزئیات فیزیکی قاعدگی و دوم این اطمینان که وقتی پریودش شروع می‌شود می‌تواند در مورد آن با شما صحبت کند، بدون اینکه خجالت بکشد یا تنبیه شود.

دکتر شاداب شاه‌علی در این زمینه می گوید: امروزه معمولاً دختران از حدود کلاس پنجم پریود می‌شوند، و اگر دخترتان به سن بلوغ نزدیک شده است، حتی اگر شما اطلاعات اولیه را به او ندهید، ممکن است روایت‌های همکلاسی‌هایش او را گیج و ناراحت کند.

وی که عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا است افزود: برای این کار، مکالمه را با یک سوال یا اظهار نظر معمولی مثل اینکه «آیا می‌دانی که هیچ‌یک از دختران بزرگ‌تر در مدرسه پریود شده‌اند یا خیر؟» یا « آیا می‌دانی وقتی من هم‌سن تو بودم، در مورد پریود چیزی نمی‌دانستم و خجالت می‌کشیدم از کسی بپرسم؟» شروع کنید.

دکتر شاه‌علی در ادامه گفت: یکی دیگر از رویکردهای مفید برای کودکی که به سن ۱۰ سالگی یا بیشتر رسیده است، دادن یک کتاب خوب و خواندنی برای کودکان در مورد بلوغ و رشد جنسی است. اما قبل از خرید، آن کتاب را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که رویکرد آن مناسب باشد و اطلاعات صحیحی در اختیار فرزند شما می‌گذارد. سپس کتاب را در اتاق فرزندتان قرار دهید، جایی که او می‌تواند در محیط خصوصی خود آن را مطالعه کند و به‌طور اتفاقی به او بگویید که آن را در آنجا گذاشته‌اید تا در صورت تمایل به آن نگاه کند.

وی تاکید کرد که در توضیح نخستین قاعدگی دختران نوجوان لازم است که درباره چگونگی قاعدگی، زمان شروع، مدت زمان، حجم خونریزی و کلا چرخه تکرار شونده آن توضیح دهید و بگویید که وقتی قاعدگی آغاز می‌شود شاید به‌خاطر جریان خون در لباس زیر خود احساس رطوبت کند و نباید نگران شود یا بترسد.

وی همچنین در مورد پریورد دردناک گفت که در مورد درد احتمالی در ناحیه زیر شکم و روش هایی تغذیه ای کاهش این درد و تاثیر ورزش و استراحت بر آن نیز می بایست برای دختران نوجوان توضیحات مناسب ارایه شود.

اخبار زنان