تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
1

موتورسواری زنان مجاز می شود؟

انسیه خزعلی، معاون زنان رئیس‌جمهور در گفتگو با خبرنگاران گفت: در مورد صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان در حال پیگیری هستیم.



وی افزود: این موضوع از دو جنبه بیمه زنان پیک موتوری و اینکه صدماتی متوجه آنها نباشد، در حال بررسی است.

موتورسواری بانوان در سال های اخیر از موضوعات چالش برانگیز در حوزه زنان بوده است. ممنوعیت موتورسواری زنان مانند موضوع حضور زنان در ورزشگاه فاقد پشتوانه قانونی و تابعی از تصمیم گیری های فرهنگی است.

زنان در ایران در حال حاضر نمی توانند گواهینمه موتور سواری بگیرند چون ذیل بند ۲۰ این قانون راهنمایی و رانندگی تبصره ای جنسیتی وجود دارد که می گوید: صدور گواهینامه رانندگی موتور سیکلت برای مردان، بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. گرچه حقوق دانان معتقدند که از طریق این تبصره نمی‌توان حکم به ممنوعیت موتور سواری بانوان داد.

در آیان ماه گذشته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران اعلام کرد: قانون درباره موتورسواری خانم‌ها سکوت کرده و ما هم سکوت می کنیم.

علاوه بر این اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دوچرخه سواری و موتور سواری زنان در ملا عام نظریه مشورتی صادر کرد و این اعمال را فاقد وصف مجرمانه دانست. بر اساس این نظریه به دلیل اینکه برای دوچرخه سواری یا موتورسواری بانوان مجازاتی پیش بینی نشده است، صرف دوچرخه سواری یا موتورسواری بانوان فاقد وصف کیفری دانسته شده است.